Filosoferte,konspirerte,korrupterte …

På nyhetene i det siste kan en lese om Birkedal fra FRP som filma gutter nakne i sin egen leilighet. ( http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5538845.ece )

Idag kom det på nyhetene om noen boliger i Oslo, hvor det var en del søppel utfor ( TVer,senger, etc – masse crap ), hvorpå Carl I. Hagen uttalte seg om at utlendinger=søppel. ( http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks?progId=508724 )

Far min kommenterte «det fikk jo søkelyset av Birkeland-saken kjapt nok», og hans kommentar fikk meg til å tenke..

På BI lærte jeg i markedsføringstimene å følge med i nyhetene, for alt er kjøpt og betalt av «kommunikasjonsrådgivere» som fikser gratis PR til bedrifter, personer, etc – ta feks presserådgivere på Stortinget også – som faktisk bruker media for å fremme, eller rive ned andre – valgkampanjer. Det handler om å selge, om så være personer, politikk, bedrifter, whatevs – alt er PR! Og når jeg så sammenhengen mellom Birkedal saken, og nå Carl I. Hagen sitt – så synes jeg det står ganske klart for seg at hans uttalelse lett var for å dra fokus bort fra løslatelsen av Birkedal.

Videre fortsatte Carl I. Hagen at grunnen til at det var så mye søppel utfor disse boligene i Oslo, var fordi dette hadde han jo sett i Pakistan, osvosv – at dette var normalt i disse landene, og derfor fortsatte de i Norge. Jaaaaaaaavel mister Hagen, godt være at noen «tradisjoner» og vaner blir tatt med videre når en flytter til andre land, men jeg skal fortelle deg dét – hvertfall i Stavanger ( og da HVERTFALL definitivt i Oslo også ) finnes det boliger som ser like, om ikke enda jævligere ut, hvor det er norske folk som bor! Å skylde på utlendinger og flyktninger for forsøpling er faenmeg i drøyeste laget ( innser at de likevel nådde meg litt iom at jeg faktisk tar standpunkt og irriterer meg, men allikevel, har du lest hittil kan du lese resten ;)) Greit nok at hvor det er slike strøk i Stavanger er det somregel narkomane, stoffmisbrukere eller halvkriminelle-typer som bor, men enn norske hele gjengen.

Så begynte jeg og tenke litt videre. «Sånn har jeg sett det er i Pakistan også». Har Hagen vært i Pakistan? Ikke som jeg veit – helt sikkert. Men for dem som sier seg enige at jo, sånn er det – for det har jeg sett på TV. Seriøst. Det har tatt meg 25 år å innse at media velger hva vi skal se, de velger hva vi skal synes – og det er helt «ok». «Det er jo på nyhetene,så da må det være sant» er det samme som å bruke wikipedia som en pålitelig kilde til en undersøkelse. » If it says so on the internet – it must be true!»

Faktum er, at nyhetene, og media – velger hvordan vi skal se ting. Reisebyråer vil at vi skal reise til Puerto Rico, og viser oss kun deilige strand og solbilder, de forteller selvsagt ikke om gangster strøkene der en kamerat av meg ble skutt fordi han var forvillet seg inn i feil gate i byn. Slummen ser vi ikke. Det er en sær innvandrerpolitikk i Norge, og søkelyset rettes mot pakistanere, afghanere, østeuropeere – hva blir vist av bilder i aviser,nyheter,TV? joda,i afghanistan rir de rundt på kameler med maskingeværer, mens vestenfolk kjører biler. Og det bildet har vi alle av Afghanistan. At de kanskje har atomvåpen?Ikke faen – de rir jo på kameler! For MEDIA har VALGT at vi skal ha dette synet. Fatter?

Moten sier damer skal være tynne-tynne, ha små neser, store øyne, lange ben og ingen pupper. Og får du deg ei kvise – herregud, da går faktisk verden under. Igjen – fremstilling, og vi blir igjen fortalt hvordan vi skal være, se ut.

I bunn og grunn, så har TV og media dekket både det fysiske og psykiske på hvordan vi skal være, se ut, te oss – tenke og oppføre oss. Hva vi skal synes, om politikk, miljø, andre og oss selv. «Rett og galt». Og det bygger opp samfunnets normer – og nåde faenmeg deg om du trer utfor. Hva er egentligt rett og galt, dersom alt vi har oppfattet, alle synpunktene våre, alt vi har lært – kommer fra en «klikk»? Den «kule gjengen» på Stortinget som ikke slipper andre inn i gjengen? Har vi egentlig egne meninger når det har blitt plantet i hodene våre hva vi skal synes?

Det er kanskje ikke så lett å følge tankegangen min for dere som ikke kjenner meg, dere som kjenner meg følger kanskje fortsatt litt med 😉

Poenget er, at alt vi synes, tror og tenker – er blitt plantet inn i oss fra media, trykk, TV, presse, reklame etc. og selvfølgelig våre foreldres inntrykk av det – noe som kanskje teller enda mer, for DNA arv og miljø har alltids vært, er, og vil alltids være det som står for den tellende avgjørelsen av meninger og oppfatninger. ( Om det enten er den ene eller andre veien – enig/uenig med foreldre )

Nyhetene er kjøpt og betalt, alt nøye planlagt som subtile PR stunts. Birkedal vs Hagen, forskjyve oppmerksomhet fra én ting, over til noe annet. Javel, stakkar Birkedal som har det så kjipt fordi han blei busta mens han filma unge gutter på badet – Hagen har vært ute i hardt vær før, la han si noe dumt (igjen). Og hele Norge står på hodet fordi Hagen dreit seg ut (igjen). Tynet om denne saken kommer til å være ei uke, og saken til Birkeland vil være glemt til rettsaken kommer – så vil det bli blest om det igjen, i mindre skala. Og blåses det opp – skal jeg garantere deg at om ikke Hagen har blitt kvælt og strøket med i konas overdrevne hårspraybruk – så står han nok og tyter igjen om hvor «fæle» utlendinger er. Bravo til FRP for stuntet, det skal de ha – jævla bra planlegging. Men jeg la merke til hva som skjedde, og vil følge med i nyhetene framover for å se hvor mange andre slike ting jeg finner. Og dersom jeg finner med – skal jeg boikotte alt som heter nyheter, og alt som heter «uformelle normer», og finne utav på egenhånd hva JEG synes er rett og galt, og ikke hva samfunnet mener jeg skal mene er rett og galt! Og om jeg da forsøpler hele bakgården me gamle TVer, senger og masse søppel i prosessen – så skal jeg hjertelig ønske Hagen inn i hagen (høhø) – og la ham si det samme om nordmenn som forsøpler. Velkommen skal du være!

Følg med for videre ranting og nådeløs filosofering om ting jeg har peiling på – og absolutt ingen peiling på;)

 

Om ascandinaviandesign

//Graphic, Visual Communication Designer// //Brisbane, Australia//Stavanger, Norway//
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

