lykkelig i joggedress.

http://www.side2.no/m/?articleId=3716783

Nå har det vært masse oppstyr i media om merkeklær for barn, og idag leste jeg denne artikkelen, og nå klarer jeg rett og slett ikke å holde kjeft lengre. Etter et passelig langt innlegg og kommentar om denne artikkelen på Facebook, kjenner jeg at jeg trenger mer plass, så her er det første blogg innlegget siden nitten-pil-og-bue.

HVA FAEN ER DET SOM SKJER MED VERDEN?

‘Merkeklær er det beste for barn’.

Personlig har jeg ikke barn. Jeg har ikke barn på ønskelisten enda en gang. Men her er et par ting jeg synes er bedre og viktigere for barn enn merkeklær:

1) God helse.
Kommer fra blant annet aktivitet og næringsrik mat. Loff med nugatti? Neinei. Grovbrød med salami, egg, ost, agurk og noe salat. Variert kosthold, og masse aktivitet. TV spill, iPad osv? Glem det, du skal klatre i trær, du skal sykle, du skal løpe og du skal falle å slå deg, du skal få trøst og plaster, og du lærer at shit happens.
2) Nok søvn.
Du skal ha fast sove rutine. Du skal ikke ha ettermiddags hvil i en alder av 4. Du skal fungere som det lille mennesket du er.
3) Vær skitten.
Skittent barn er lykkelig barn. Jeg driter i om du ødlegger dressen din og jeg ikke har penger nok til å kjøpe ny, du vokser snart utav dressen, og du kommer lang vei med en synål og litt tråd. Du skal kose deg i barnehagen, leke og være BARN.
4) Lykke.
Du skal være lykkelig. Mamma skal gi deg all kjærlighet i verden, du skal få trøst og kos og råd, men du skal også få grenser, regler, og konsekvenser.
5) Kunnskap.
Jeg skal lære deg livets regler, og skolesystemet vil lære deg resten. Du skal få studere og bli AKKURAT det du vil, og jeg skal støtte deg 100% hele veien, og jeg skal spare penger for at du skal få den muligheten.
6) Tak over hodet.
Når du blir stor nok til å flytte ut, skal du vite at min dør er alltids åpen for deg om ting går galt. Du er kanskje voksen, men du vil alltids være mitt barn, og du skal alltids vite at mamma er her for deg.
7) Selvrespekt.
Du kommer ikke lang vei uten, du skal vite at du er verdt noe, du som person er verdt verden for noen (spesielt for mamma og pappa).
8) Integritet.
Du skal vite hva som er rett og galt, og du skal ha verdier, moraler og prinsipper, og du skal stå for disse. Det finnes alt for få mennesker i verden med integritet, men du skal ikke være en av disse.
9) Kjærlighet.
Du skal føle, og vise kjærlighet. Til alle. Det spiller ingen rolle hvem det er, om du kjenner dem eller ikke, hvilken hudfarge de har, hvilke klær de går med, alder, kjønn, INGENTING spiller noen rolle – du skal vise kjærlighet for medmennesket.
10) Forståelse.
Alle kjemper sin egen kamp. Du vet ikke hva de ikke forteller. Vis forståelse for andre mennesker holdninger, oppførsel og hva de sier. Les mellom linjene, forstå hvor de kommer fra, og jobb ut fra dét.

Jeg kan fortsette denne listen, og merkeklær vil aldri komme som et punkt. Når mitt barn er gammelt nok til å kjøpe sine egne klær, og h*n ønsker å kjøpe merkeklær – helt i orden. Jeg vil kjøpe klær til deg som passer, som er varme nok, som er rimelige i pris, og har god kvalitet. Jeg vil ikke KASTE BORT hardtjente penger på en fin merkelapp og ‘kvalitet’. Sweatshop klær finnes i alle butikker, jeg trenger ikke å betale en formue bare for et navn. Når du blir gammel nok til å velge selv, betale selv – go for it. Men jeg vil aldri oppmuntre deg til å gi etter for et motepress som er så hinsides at det finnes ned i 3 års alderen i barnehagen.

Du skal være et skittent lite barn, lykkelig i joggedress, og det er godt nok for még – det er alt som noen gang vil bety noe som helst.

a*

Om ascandinaviandesign

//Graphic, Visual Communication Designer// //Brisbane, Australia//Stavanger, Norway//
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

